Undvik deklarationsmissarna – mäklarens knep för dig som sålt bostad
4 mars, 2025
När deklarationssäsongen drar igång är det lätt att känna både förväntan och oro. Kanske ser du fram emot en skatteåterbäring, men samtidigt finns en rädsla för att göra fel i deklarationen. Om du sålde en bostad under 2024 kan det påverka din deklaration, och det är viktigt att ha koll på vad som gäller. Ta del av viktiga datum och mäklarens bästa tips för en stressfri deklaration nedan.
Vad är deklaration?
Deklarationen, eller inkomstdeklarationen, är en årlig rapport där du redovisar dina inkomster för föregående år. Skatteverket skickar ut deklarationen antingen via post eller digital brevlåda, exempelvis Kivra. Den består av flera delar och bilagor som hjälper myndigheten att räkna ut om du ska få tillbaka pengar eller betala in mer skatt.
Viktiga datum att hålla koll på 📅
Att ha en digital brevlåda, som Kivra, kan ge dig flera fördelar när det är dags att deklarera. Du får din deklaration tidigare än de som väntar på pappersversionen, vilket ger dig mer tid att gå igenom uppgifterna och eventuellt göra ändringar. Dessutom minskar risken att viktiga dokument försvinner, och du kan enkelt deklarera digitalt via Skatteverkets e-tjänst.
- 3 — 7 mars: Deklarationen skickas ut digitalt till de som har en digital brevlåda.
- 17 mars — 15 april: Pappersdeklarationerna skickas ut.
- 2 april: Sista dagen att godkänna deklarationen digitalt för att få skatteåterbäring i april (8-11 april).
- 2 maj: Sista inlämningsdag för deklarationen.
- 3 — 5 juni: Skatteåterbäring för de flesta som deklarerat i tid.
Att deklarera sin bostadsaffär
Om du har sålt en bostad med vinst under det senaste året kan det påverka din skatteåterbäring eller om du behöver betala kvarskatt. Oavsett om det gäller en bostadsrätt, villa eller fritidshus måste försäljningen redovisas i deklarationen.
Mäklarens bästa deklarationstips:
Hej Christian, Vilka vanliga misstag gör säljare när de deklarerar sin bostadsförsäljning och hur kan man undvika dessa?
1. Håll koll på viktiga datum
— Många säljare missar viktiga datum kopplade till deklarationen, vilket kan göra processen mer stressig än nödvändigt. Genom att ta del av den informationsblankett som mäklaren delar ut vid tillträdet får du en tydlig översikt över vad som gäller och när olika uppgifter behöver skickas in. På så sätt kan du känna dig trygg med att allt blir rätt i tid.
2. Spara kvitton och få rätt avdrag
Att uppskatta kostnader istället för att ha underlag kan leda till onödiga frågetecken i deklarationen. Om du saknar kvitton för renoveringar kan du istället be en behörig fackman göra en bedömning av kostnaden. I deklarationen kan du ange detta under punkt 17 – Övriga upplysningar – och informera Skatteverket om att du redovisar utgiften med hjälp av en expert. Detta kallas att göra ett “öppet yrkande” och innebär att du på ett transparent sätt lämnar uppgifter, vilket minskar risken för eventuella anmärkningar vid en granskning.
Vilka avdrag kan säljaren göra för att minska skatten på sin bostadsförsäljning?
— Som säljare är det lätt hänt att inte tänka på att du kan göra avdrag för kapitaltillskott i samband med din bostadsförsäljning. Detta belopp kan i vissa fall uppgå till hundratusentals kronor och sänka skatten rejält. Förutom kapitaltillskott finns även flera andra avdragsgilla kostnader att ha koll på, exempelvis mäklararvode, annonsering, styling, besiktning samt administrativa avgifter för lagfart och pantbrev. Även en eventuell ränteskillnadsersättning kan dras av – något som kan göra stor skillnad för din slutgiltiga skatt.
Om en bostadsförsäljning gått med vinst så kan man ju söka uppskov för att skjuta på beskattningen av vinsten. Hur funkar det och hur går man till väga?
— Uppskov innebär att du kan skjuta upp beskattningen av vinsten från din bostadsförsäljning, helt eller delvis. Du behåller uppskovet så länge du äger den nya bostaden, och sedan 2021 är uppskovsräntan slopad.
För att få uppskov måste du uppfylla följande krav:
✅ Den sålda bostaden är en privatbostad i Sverige eller EES
✅ Bostaden har varit din permanenta bostad
✅ Du har köpt en ny bostad i Sverige eller EES
✅ Köpet sker mellan 1 januari året före och 31 december året efter försäljningen
✅ Du flyttar in senast 2 maj det andra året efter försäljningen
Dessutom måste uppskovsbeloppet vara minst 50 000 kr.
Lycka till med din deklaration och tveka inte att ta hjälp av din mäklare!