Lär dig flytta som ett proffs — organisatörens bästa knep

15 januari, 2025

En flytt är en chans till nystart, men med rätt planering kan den också bli enkel och stressfri. Organisatören Saga Lindberg delar sina bästa knep för att rensa ut, packa smart och skapa ordning inför flytten. Ta del av hennes tips och vi kan lova att både flyttdagen och uppackningen av ditt nya hem kommer att flyta på utan problem.

Vilka är dina 3 bästa tips för att rensa och organisera inför en flytt?

1. Skapa en “ut-station”

Sätt upp kassar eller kartonger märkta med Släng, Skänk och Sälj. Töm stationen regelbundet så att du kan fortsätta rensa utan att kaoset tar över. Bestäm i förväg var saker ska – exempelvis Blocket för försäljning, Stadsmissionen för donationer och tippen för sådant som ska slängas.

2. Rensa på djupet

Passa på att gå igenom allt innan du packar. Fråga dig själv: Kommer jag bli glad av att packa upp det här? Släng trasiga eller onödiga saker som reservdelar till gamla möbler, slitna handdukar eller döda krukväxter. Flytten är en nystart – låt det kännas roligt att packa upp i ditt nya hem!

3. Börja i tid

Skriv en lista över rum och områden och rensa ett i taget. Börjar du tidigt slipper du panikpacka allt och hinner sälja eller skänka bort sådant du inte vill ha. Det sparar både tid och pengar när flytten närmar sig!

Följ Saga på Instagram för fler smarta flyttips 

Hur planerar man bäst nedpackningen för att underlätta uppackningen i det nya hemmet?

Packa per kategori

Samla liknande saker i samma kartong. Passa på att gruppera “lika med lika” redan när du rensar. Det gör uppackningen enklare eftersom allt du behöver för ett visst område finns på samma ställe.

Blanda inte kategorier

Undvik att blanda olika typer av saker i samma låda – det kan bli rörigt och svårare att hitta det du behöver. Hellre två halvfulla kartonger än en överfylld med blandat innehåll. Då kan du snabbt packa upp en kategori i taget och organisera effektivt i ditt nya hem.

Märk noga

Skriv tydliga och detaljerade etiketter, till exempel “Kök – kastruller & pannor” eller “Sovrum – sängkläder”. Det gör att du direkt kan prioritera vilka lådor som ska packas upp först och vilka som kan vänta. Om du tar hjälp med nedpackningen blir detta extra viktigt för att hålla ordning.

LÄS OCKSÅ: Från rörigt till strukturerat: 5 tips för ett mer organiserat hem

Vilka är de vanligaste misstagen folk gör när de försöker komma i ordning efter en flytt? 

Man lägger all energi på att inreda. Köper ny soffa, målar väggar och dekorerar, men struntar i att ta hand om alla mindre snygga saker man behöver för att sköta ett hem; städartiklar, verktygslåda, tejp och pennor. 

Man optimerar inte den förvaringen som kommer “på köpet” dvs, köksskåpen, badrumsskåpen, städskåp, klädkammare och vind/källarförråd utan börjar direkt fundera på vilka förvaringsmöbler man behöver köpa till. 

Man överbelamrar klädkammare och andra förrådsutrymmen med saker som egentligen inte används, vilket innebär att man inte har möjlighet att stuva undan sånt man använder men inte nödvändigtvis vill ha framme jämt; trehjulingen, kylväskan, resväskorna. 

Man packar upp allting. Även om du har rensat ut före flytten finns det garanterat mer grejer att göra sig av med! Testa att endast packa upp sånt du vill ha och behöver till en början, låt resten ligga kvar en stund. Kanske kan du sen skänka hela lådan med dess kvarvarande innehåll?

PS. Konvertera några halvtomma kartonger till nya ut-stationer där du kan ploppa ner saker du vill göra dig av med allt eftersom du packar upp. 

 

Lycka till med flytten! 

Relaterade artiklar

Senaste Inläggen