Varför blev jag mäklare?
8 december, 2020
Mäklarpanelen bjuder som oftast på tips till bostadssäljare och bostadsköpare. Emellanåt ägnar vi också utrymmet här på boneo åt mäklarnas livsberättelser. Här får Jesper Karlsson, fastighetsmäklare Bjurfors Göteborg berätta vad som ledde honom in på den här yrkesbanan.
Är du mäklare och vill skriva i mäklarpanelen? Maila alexander.erwik@boneo.se
Text nedan av Jesper Karlsson, Bjurfors Göteborg
Svaret är enkelt och jag minns det så väl. Det var en söndag, innan dagens alla visningar. Jag var hemma hos en mamma med en dotter. De bodde i en 5:a med hög månadskostnad och hon berättade för mig att hon ville komma ner i kostnad. Jag förklarade att jag var där för att hjälpa henne i situationen och att vi skulle hitta en lägenhet till henne och hennes dotter. Till en början var hon tveksam. Hon berättade att hon skulle hitta en lägenhet om ungefär ett år men fortsatte berätta vad hon var ute efter för bostad. Direkt visste jag vilken bostad jag hade som skulle passa henne perfekt. På fredagen, fem dagar senare tittade vi tillsammans på bostaden och det tog ungefär 10 sekunder inpå visningen och hon sa ”den är perfekt”. På lördagsmorgonen skrev vi kontrakt. När hon tackade mig för att jag lyckades med det omöjliga enligt henne gick det rakt in i hjärtat. Idag älskar hon sitt nya hem och vi stöter på varandra då och då i området och det är en påminnelse varje gång att jag älskar mitt jobb och älskar att hjälpa andra. Det är exakt detta som får mig att sova gott om natten.
Att kunna hjälpa andra människor och få dem känna sig trygga är något som verkligen ligger mig nära om hjärtat. Jag har jobbat med service och sälj inom olika områden genom hela mitt yrkesliv, och kände att det var detta jag ville fortsätta med. Eftersom jag alltid har varit driven, framåt och tyckt det varit roligt med kundservice blev mäkleriet som klippt och skuret för mig. För att lyckas inom mäkleri och sälj överlag krävs det att man älskar det man gör.
Mäkleriet innebär en enorm frihet och eget ansvar, vilket kräver många arbetstimmar för att göra både säljare och köpare nöjda. Min absolut största morot i denna bransch är att man verkligen kan göra skillnad och underlätta för människor, eftersom det handlar om en utav de största affärer som man gör i livet. När kunder dessutom ger positiv feedback gör det att jag får den extra kicken till att alltid göra mitt yttersta i varje enskild affär.
Jag vill att varje person som jag hjälper ska komma ihåg affären som smidig och trygg med tanken att “Jag kunde inte önskat att det skulle bli bättre.” Goda intentioner föder alltid ringar på vattnet.
Jag är alltid genuin och jag tror att man vinner mycket på det. För det syns och märks. Är du inte det syns det lätt igenom. Jag är tacksam för att kunna göra så stor påverkan på andra människors liv.