Konsten som får betraktare att gråta!
3 mars, 2020
Konstnären Max Alm Norell försöker fylla människors tomrum med färg. Hans konst kan bäst beskrivas som rena rama explosioner av färg. Som betraktare är det lätt att fastna. Varje gång man tittar på en tavla, ser man något nytt. Just nu är han aktuell som en av konstnärerna i Bonniers konstprojekt Noa Gallery. Där mediajätten försöker kränga konst på nätet på ett modernt sätt. Förutom att Max Alm Norells glicéer finns på Noa Gallery ligger han just nu i förhandling om en utställning i Dubai. I en intervju här på Boneo berättar han om passionen bakom skapandet och varför alltid någon betraktare gråter varje gång han har en utställning.
! Bor du i Stockholm eller besöker Stockholm kan du se Max Alm Norells konst på Galleri Engleson i Gamla Stan 28/3 – 2/4
Hur skulle du själv beskriva din konst?
– Jag skapar din overklighet precis som den är. Jag vill maximera färguttrycket i allt jag gör! Människor behöver mer färg. Bilderna, som tillsammans lagt grunden för konstverket, träder fram allt eftersom man stannar upp och betraktar. Här döljer sig en historia som speglar ditt innersta. Ett antal fotografier ligger till grund för varje verk. De fotografierna bildar en historia.
Hur kommer det sig att du började med konsten? När målade du din första tavla och varför?
– Jag har alltid gjort konst. Livet utan någon sorts konst blir inget liv. Konst är som en ventil. Lättar på trycket när det händer för mycket i mitt huvud. Den stilen jag själv har uppfunnit började jag med för cirka 5 år sedan. Den uppkom som en revolt mot det rena bildspråket man använder i reklam. Och som ett sätt att fylla människors tomrum med färg som faktiskt kan hjälpa betraktaren.
När är du mest produktiv?
– Kvällar. Jag målar nästan varje kväll. Hinner jag inte det så blir det en heldag följande dag.
Finns det något verk som du är särskilt stolt över?
– Seeit och MAN. De är mina senaste verk som är 2m x 1m. De har jag lagt absurt mycket tid på. De har balans och de är som en rejäl färgsmocka, rätt i plytet, på ett sätt som får dig att reagera. Båda verken är idag sålda varav den senaste nyligen såldes i min ateljé i Skåne. Innan den ens hann levereras till Stockholm för kommande vernissage. Sedan är jag småkär i några av de äldre verken. Ofta handlar det om storyn bakom och vad den betyder för mig. Finns ett verk som heter Space 2.0 som lyser när man släcker lampan. Den är kul och den är jag stolt över. Så arbetar jag även på en ny stortavla. Men jag har en önskan om att få göra ännu större verk.
Vad får man betala för ett konstverk?
– Idag ligger mina originalverk på mellan ca 60 000 – 150 000. Men det finns glicéer och Pleximax statyer som man kan få tag i till ett lägre pris.
Vad betyder skapandet för dig? Alltså vad får du själv ut av processen, och av det färdiga resultatet?
– Skapandet är som ett av mina två ben. Jag måste ha det. Älskar när man får till balans och tyngd. Älskar när betraktaren faller i gråt av att se in min spegling av betraktarens overklighet. Det händer varje gång jag har en utställning. VARJE gång. Så någonting utöver det vanliga gör historierna bakom med personen som ser in i mina kreationer.
Vad vill du att betraktaren ska känna när de tittar på ett verk av Max Alm-Norell?
– Jag vill att betraktaren ska känna och tänka. Så mycket det går. Inget stopp. Lite som en terapi för själen.
Du är ju fotograf i grunden, och använder fortsatt bilder i ditt skapande, hur gör du det?
– Jag bestämmer ett tema. Sedan tar jag kameran och samlar ihop de komponenter jag anser vara av vikt för att jag och betraktaren ska få ut så mycket som möjligt. Jag balanserar gärna på gränserna till vad som anses ok. Jag kan även fotografera av andras kreationer. T.e.x. en staty av Gandhi eller en tavla på ett museum. Gör jag det så skissar eller målar jag av fotot och så fotograferar jag av det igen.
Vad inspirerar dig i ditt skapande?
– Livet! Humor. Kärlek. Barn. Kvinnor. Män. Själen. Rörelsen i ett ekosystem. Människans oförmåga att förstå sina egna misstag. Bryta gränser och beträda ny mark.
Var målar du helst? I vilken miljö känner du dig mest inspirerad?
– Jag målar helst i min ateljé. Hög musik. En öl. Ensam. Eller med vänner. Inspirationen finns överallt. Man blir lite som en Sherlock Homes när man går runt och fotograferar. Tex en cool yta på en vägg där strukturen är konstig. Plötsligt förstår man att den biten passar i en kind som äter på en klubba som sitter på en glaciär där isbjörnar inte lever om de inte får äta och de går i sin tur i eld som inte brinner utan har frusit fast i ett mönster. Allt det där får dig att förstå att du kanske inte borde ha reagerat som du gjorde den morgonen med din kära. Och då sätter den igång en kedjereaktion där betraktaren blir klokare. Då finns det ingen som blir lyckligare än jag.
Vad behöver du ha omkring dig när du skapar? Förutom färg och något att måla på…
– Jag behöver ha haft känslor kring någonting. Starka sådana. Och jag behöver hitta ro i min ateljé så jag kan använda mig av dem. Jag behöver input från nära vänner som jag respekterar. Vad de hittar i mina verk är mycket viktigt för slutresultatet. Efter att ha konsulterat de jag tycker passar temat så förstärker jag eller tar bort de detaljer och figurer som passar in.
Planerar du ditt målande eller är det något som bara sker?
– Både och. Jag planerar men så händer det oväntade saker. Jag låter mina nära och kära komma med åsikter och jag vill gärna att man ser det man ser innan den är klar så att jag får möjlighet att förbättra slutresultatet.
Händer det att du skapar en tavla som får så mycket betydelse för dig att du inte vill sälja den? Händer det att du skapar för dig själv?
– Nä. Jag vill sälja dem. Det är det som är min mening. Jag vill att de som investerat i mig och min konst ska känna att de gjort en bra investering. Inom 5 år ska mina verk ligga på priser runt 500 000. Jag vill göra en eller två riktigt stora verk på ett år och ha tiden så jag slipper stressa. Det tar för mig minst 6-8 månader att göra ett verk. Det har varit en väldig efterfrågan på mina kreationer. De blir sålda nästan innan de lämnar ateljén.
Du säger i en annan intervju att konsten speglar samhället, hur gör din konst det?
– I verken finns känslor, verklighet, overklighet, framtid, dåtid, universum och allt. Mina tavlor är samhällen. Jag vill maximera färguttrycket i allt jag gör! Människor behöver mer färg. Bilderna, som tillsammans lagt grunden för konstverket, träder fram allt eftersom man stannar upp och betraktar. Här döljer sig en historia som ska spegla ditt innersta där jag vill bjuda in till en sagovärld där jag lämnar ett medvetet slutet oskrivet i berättelsen. Jag gillar att den som läser av mina verk får skapa sin egen version och sitt eget slut. Eller så vill man kanske att den aldrig ska ta slut.
Hur ser en typisk köpare av din konst ut? Vad är det för typ av person?
– ALLA köpare hittills skulle jag kunna ringa idag och sätta mig vid ett middagsbord och ha det trevligt med. Många av mina kunder har valt att kontakta mig efter leverans av ett verk och hålla mig uppdaterad kring känslor och reaktioner. Ofta blir det även frågor kring ljussättning och framtiden. Ägarna till en Max Alm-Norell är trevliga och samhällsintresserade. Tänkare. Intelligenta. Och så har de ett öppet sinne.
Hemsida: maxalmnorellart.se
Reporter: Alexander Erwik, redaktör boneo.se – alexander@erwikcommunication.com