Dags att välja mäklare? – 7 frågor att ställa på intagsmötet
14 december, 2024
Du har beslutat dig för att sälja din bostad, dags att välja mäklare! Processen att välja vem som ska få sälja din bostad kan se lite olika ut, däremot är det alltid en god idé att boka in några intagsmöten för att jämföra olika mäklare. På intagsmötet kikar mäklaren runt i din bostad för att kunna värdera ditt hus eller din lägenhet. Intagsmötet är även ett ypperligt tillfälle för dig som säljare att ställa frågor till mäklaren för att på så vis få reda på om personen inger förtroende samt delar din uppfattning om hur bostaden borde förmedlas. Nedan är 6 smarta frågor att ställa till mäklaren.
1) Vad är arvodet och vad ingår i detta?
Alla mäklare tar olika arvode, det vill säga den “lön” mäklaren tar ut för att förmedla din bostad. Arvodet regleras oftast ur handpenningen. I Sverige finns det tre olika sätt för mäklaren att ta ut arvode på, dessa är;
1. Fast arvode: Vid ett fast arvode betalar du som köpare samma summa oberoende av vad bostaden säljs för.
2. Fast procentsats: Om mäklaren tillämpar rörligt arvode i procent så innebär det oftast att arvodet blir 1-2% av slutpriset. Exempelvis, säljer mäklaren din lägenhet för 3 150 000 kr så blir arvodet som minst 31 500 kr och som mest 63 000 kr.
3. Stege: Arvodestrappan blir allt vanligare och innebär att mäklaren tar olika procent i arvode beroende på hur mycket bostaden säljs för.
Vad ingår i arvodet? Olika mäklare inkluderar olika tjänster i sitt arvode. Oftast ingår en värdering, fotografering, insamling av information, marknadsföring, visningar, budgivning, rådgivning kring exempelvis styling, deponering av handpenning, upprättande av juridiska handlingar och deklarationshjälp vid avslutad affär.
2) Vilka extra kostnader kan tillkomma i samband med min försäljning?
Beroende på om du säljer en villa eller lägenhet samt i vilket skick bostaden är i så kan det tillkomma vissa extra kostnader (utöver mäklararvodet) i samband med försäljningen. Nedan har vi listat några av de vanligaste extra kostnaderna som kan tillkomma.
- Överlåtelsebesiktning: Att låta en oberoende besiktningsman göra en besiktning av din bostad, i god tid innan försäljning, gör den mer lättsåld när det är dags.
- Styling: Ibland kan mäklaren rekommendera att en styling av bostaden görs inför både fotografering och visning. Att styla bostaden är valfritt men kan ofta påverka slutpriset en hel del.
- Förbättringsåtgärder: Utöver styling så kan mäklaren även rekommendera att du som köpare genomför andra mindre förbättringsåtgärder, exempelvis målar om den fläckiga väggen i hallen eller sätter upp ett badrumsskåp i badrummet.
- Energideklaration för villa (juridiskt krav): Om du säljer en villa eller ett radhus (friköpt fastighet) så måste det finnas en giltig energideklaration som inte är äldre än 10 år. En energideklaration beskriver bostadens energiprestanda, uppgifter om radonmätning samt konkreta tips på hur nya ägarna kan minska energiförbrukningen.
- Areamätning för lägenhet: Om din lägenhet ligger i någon av Sveriges största städer så kan det vara en god idé att utföra en areamätning, detta då många bostäder i innerstäderna säljs på kvadratmeterpris. Vid areamätningen mäts alla utrymmen som finns innanför ytterväggarna, mätningen delas in i boarea och biarea där det sistnämnda exempelvis kan vara en oinredd vind.
3) Hur är din lokalkännedom? Har du sålt i området tidigare?
Att mäklaren som ska förmedla din bostad har god lokalkännedom samt har sålt i området tidigare är en fördel ur flera olika aspekter. Förutom att mäklaren, på visningen, kan sälja in området till spekulanterna så tenderar även en mäklare med bra koll på området att ha ett bra kontaktnät av köpare i närheten av din bostad.
4) Hur hade du lagt upp tidsplanen för att marknadsföra min bostad på bästa vis?
Den mäklare som du anlitar för förmedlingsuppdraget av din lägenhet innehar ansvaret för att bostaden blir såld, däremot är du som säljare i högsta grad delaktig i processen – både känslomässigt och praktiskt. Att få en bild av hur mäklaren tänkt sälja din bostad kan vara klokt av flera olika anledningar. Förutom att du som säljare får en bild av vad du kan förvänta dig framöver så får du garanterat en känsla för hur ambitiös, kunnig och samarbetsvillig mäklaren är.
5) Hur brukar du marknadsföra de bostäder du förmedlar?
Då marknadsföringen av bostaden ingår i det arvode som köparen betalar mäklaren så har du all rätt att få reda på hur mäklaren tänkt göra för att få valuta för pengarna. Nedan är fyra exempel på vanliga marknadskanaler som mäklare brukar använda sig av;
- Annons på någon av Sveriges största bostadsportaler, exempelvis Boneo.
- Annons på mäklarens egen hemsida, exempelvis Bjurfors eller HusmanHagberg.
- Till-salu-skylt vid bostaden.
- Riktad annonsering på sociala medier såsom Facebook och Instagram.
Observera att du som säljare alltid får godkänna de marknadskanaler som mäklaren tänkt använda sig av.
LÄS OCKSÅ: Nästan dubbelt så många bud för bostadsannonser publicerade på Boneo!
6) Hur paketerar du dina annonser?
En högst relevant fråga att ställa är hur mäklaren tänkt paketera annonsen av din bostad, det vill säga den säljande beskrivning samt dokument och bilder som ska locka spekulanter till din bostad.
Observera att du som säljare alltid får godkänna objektsbeskrivningen samt de bilder som mäklaren tänkt använda i annonsen.
7) Hur brukar dina visningar se ut?
Då du som säljare inte medverkar på visningen av din bostad så är det upp till mäklaren att se till att spekulanterna får en fin bild av bostaden. Utöver att mäklaren, tillsammans med dig, ser över att eventuell styling ser fin ut så brukar vissa mäklare tända ljus, sätta på musik eller köpa snittblommor. Det är detaljerna som gör det!
Ett tips är att gå på ett par visningar hos de mäklare du är intresserad av för att se hur de arbetar.
Du vet väl att du kan värdera lägenheten, radhuset, villan eller fritidshuset på Boneo helt kostnadsfritt?