Därför är Johan Leijonhufvud en unik mäklare ‘Några tycker jag är modig’

16 december, 2020

Han är tveklöst en karaktär i Uppsala. Inte så mycket för att han tar sig fram med cykel. Det är ju en rätt vanlig företeelse i en studentstad. Utan för att han är mäklare. Boneo.se träffade mäklaren Johan Leijonhufvud på Leijonhufvud fastighetsbyrå som ratar den dyra sportbilen mellan visningarna till förmån för ett mer miljövänligt alternativ. För det är inte den extra motivationen som driver Johan i cyklandet, utan istället just att han vill göra ett så litet klimatavtryck som möjligt. Att det finns fler fördelar med att cykla i jobbet bekräftar Johan som dessutom har mycket idéer om hur förutsättningarna skulle kunna bli bättre i Uppsala för den som vill transportera sig mer klimatsmart. Vi passade också på att ta tempen på bostadsmarknaden i Uppsala just nu.

LÄS OCKSÅ: Theo Dietz  lever ett annorlunda mäklarliv!

Du Johan verkar ju i Uppsala, vad kan du säga om bostadsmarknaden i staden just nu?
Efter det första kvartalet har det rullat på bra och jag tror att de flesta byråerna kommer att göra hyfsade resultat i år. Villamarknaden är starkast men även bostadsrätter har gått bra att förmedla.

Finns det något område i stan som du tycker är extra spännande just nu, som man som spekulant kanske ska hålla lite extra koll på?
Jag tycker att det som händer i Rosendal och det som är på gång i Ulleråker ser spännande ut. Områdena ligger nära centrum men ändå med rikligt med natur in på knuten.

Istället för bil så använder du cykeln som transportmedel i ditt mäklarjobb, vad var det som fick dig att ta det beslutet?
Flera faktorer, jag ville utmana mig själv och se om det skulle funka, barnen och familjen kräver mycket tid så vardagsmotionen är ibland svår att få till, det är också i många fall bekvämare än bilen – jag slipper leta parkering och kan köra ända fram till porten, bidrar till minskad trängsel i biltrafiken och jag gör ett lägre klimatavtryck.

Hur vanligt skulle du säga att det är att göra som du, vad är din bild?
Jag tror att de flesta byråer har tillgång till tjänstecykel så utifrån det perspektivet skiljer jag inte ut mig. Det är på sättet jag jobbar som är det unika, att jag gjort anpassningar så att cykeln blivit integrerad i hela min arbetsdag, till och från jobbet, visningar och kundmöten – där är jag unik. 80 % av alla resor inom företaget görs idag med cykel. Det finns en målsättning att nå 100 %. Nästa år får jag tillgång till elcykel igen.

LÄS OCKSÅ: Josefin är bara 28 år men redan på väg att bli allra störst i sitt mäklarsegment!

Vad jag förstår så är det här inte bara en transportfråga för dig, utan också en affärsidé för Leijonhufvud fastighetsbyrå . Berätta mer om den affärsidéen?
Jag tror mycket på att gräva där man står. En del av fokuset ligger på närområdet. Många vill bo kvar inom området så flera försäljningar sker inom de närmaste kvarteren. Då är det absolut möjligt att ta cykeln. Jag liksom många andra fastighetsmäklare samarbetar med en hel del andra tjänsteföretag. Min städfirma vet jag just nu ser över möjligheten att köpa in en lastcykel och stylistfirman har redan en elcykel som de använder vid vissa konsultationer. Genom att skapa ett kluster av andra miljömedvetna företag runt mig stärker vi varandra.

Jag råkar också veta att du har lite idéer om vad bostadsrättsföreningar skulle kunna göra för att förbättra för cykelentusiaster…
Bostadsrättsföreningar i det äldre beståndet har en del utmaningar men också framtida möjligheter för långt fler än bara för cykelentusiaster. Delningsekonomin, dyra elcyklar och en ökad status för cykeln gör att förvaringen av cyklar måste bli säkrare och bekvämare. Föreningar på 250 bostäder och uppåt, byggda mellan 1960-1980 -talet har i genomsnitt en större andel grönområden insprängda mellan och runt husen, än nuvarande nyproduktion har, de ligger ofta i utkanten av stadskärnan och har gott om parkering – och garageutrymmen. När människor på allvar börjar dela bil och går över till cykel, lastcykel och andra enklare transportmedel finns det en enorm potential i dessa föreningar. Föreningarna måste redan nu planera för att ställa om och för att det som köpare ska bli enklare att hitta cykelvänliga föreningar behövs det tas fram en ranking över hur väl bostadsrättsföreningen möter detta ökande behov. Samtidigt kommer ytor att frigöras till att kunna användas på ett annat sätt, hämtstationer för varuleveranser, gym, växthus, skollokal för läxläsning, co-working space, möjlighet att bygga nya bostäder, självbetjänande butiker dit närproducerande bönder kan leverera och mycket annat. Jag ser framför mig en nytändning för ökad gemenskap, samhörighet och integration.

LÄS OCKSÅ: Praktiska tips när du ska flytta!

Hur har responsen sett ut från dina kunder?
För att kunna överleva som fastighetsmäklare måste du i första hand klara av hantverket. Riktigt så att Centerpartister och Miljöpartister står i kö här utanför mitt kontor och skriker efter att få jobba med en miljömedveten fastighetsmäklare är det inte. Affären är för stor för att folk ska bry sig. Det är inget konstigt i sig, stora värden gör att inte mycket annat spelar någon roll. Jag gör det här jobbet för min egen skull, det handlar för mig inte om politik utan om min inställning till livet. Det sätt jag jobbar på bidrar till att jag känner en ökad stolthet och glädje i mitt yrke, det gynnar indirekt mina kunder det är så jag tänker.

Har du mött några negativa synpunkter?
Inte vad jag på rak arm kan komma på.

Hur brukar responsen från andra mäklare se ut?
Var och en tänker nog ganska mycket på vad som ligger på det egna bordet och bryr sig inte så mycket om vad som rör sig vid sidan. Några har dock sagt att de tycker att jag är modig. Det är inte så många fastighetsmäklare som försöker starta upp en helt ny fristående verksamhet från noll och ta det framåt.

LÄS OCKSÅ: Magnifik drömgård med över 600 kvm boyta!

Många mäklare bygger sina personliga varumärken på en aura av framgång. Är du inte rädd att någon ska tro att du cyklar för att det är kostnadseffektivt?
Det är mycket möjligt men då har de förmodligen heller aldrig drivit företag. Om det vore så väl att bilkostnaden skulle vara det stora bekymret så skulle tillvaron vara enkel.

Förutom att du transporterar dig själv klimatsmart, vilka andra fördelar ser du med att cykla i jobbet?
Jag har varit inne på det lite men det är socialt, några kommer fram och tycker att jag har en fin cykel, ibland har det hunnit samlas några visningsdeltagare innan visningen börjar och då hejar kanske någon lite extra på mig.

Hur bra cykelstad är i egentligen Uppsala?
Den är bra, jag har upptäckt många fina cykelstråk genom åren.

Jag som själv cyklar vet att man får räkna med att cykeln riskerar bli stulen. Hur säker är Uppsala som stad på den fronten?
Tyvärr är det illa – det problemet har naturligtvis flera bottnar som man kan prata länge om.

Har du några knep eller råd till den som är rädd om sin cykel?
Tänk efter var du placerar cykeln, var noga med att låsa den och förvara den nattetid i ett låst utrymme.

LÄS OCKSÅ: Underbart sjöläge vid Blå Lagunen!

Här kommer en samvetsfråga, svara ärligt. Byter du däck själv om du får punka?
Aj där får jag krypa till korset, jag lämnar in cykeln. Å andra sidan så är det ibland bra att betala tillbaka lite särskilt som personen ifråga sålt flera bostäder genom mig och rekommenderat mig för halva släkten haha – Crisse my man!

Vilka råd skulle du vilja ge till den/de som funderar på att ta efter och göra samma sak. Hur ska man förbereda sig?
Mitt råd är att ta ett helhetsgrepp.
1) Hur mycket bil kör vi idag? Inventera körjournalerna.
2) Hur ser hälsostatusen ut bland mina mäklare idag? Finns det en hälsoeffekt?
3) Hur skapar vi en cykelvänlig arbetsplats?
4) Många gillar att tävla. Sätt upp egna mål.
5) Utvärdera och se till att resultaten blir mätbara.
6) Vilka bor närmast kontoret?

Slutligen. Om man letar bostad i Uppsala just nu, vilka tre tips kan du ge till spekulanter?
Går du efter LSFF eller LSFD-metoden kommer du inte behöva göra bort dig, kolla in läge, skick, funktion och förening, för bostadsrätt, respektive läge, skick, funktion och driftskostnad när du köper villan. Jämför vilka olika räntevillkor du kan få hos bankerna. Titta gärna på hur cykelvänlig föreningen verkar vara- om det går att cykla till jobbet från villan.

Relaterade artiklar

Senaste Inläggen